Creative Restaurant Services – CRS
English Follows!
مطعم! مكان للأكل! بوفيه اكل! اكل!
مين منا لما يسمع أو يقرأ هدول الكلمات ما بشعر بالسعادة والانبساط؟ عادةً أي مطعم او مكان بيقدم خدمة تقديم اكل بكون هو اول مكان بنفكر فيه لنلتقي مع صديق او نجتمع مع العيلة حتى نجرب أصناف جديدة من الاكل.
بس اذا الناس فعلاً بتحب الاكل وبتحب يكون موجود بجميع مناسباتها، ليش من بين 10 مطاعم او كافيهات فقط 4 بضلوا شغالين خلال أول سنة تشغيلية و فقط مكان واحد من اصل 9 بضل شغال خلال أول 3 سنين؟
عشان نجاوب على هذه الاسئلة اكتر ونحاول نعرف شو السبب، خلينا نتعرف على باسل وأحمد. باسل على الرغم من انه محامي الا انه قرر يشتغل بغير مهنته ويكون مطوّر برمجيات، وأحمد بشتغل في مجال التصميم الجرافيكي و دراسة تأثير المنتج على المستخدم. مش بس هيك، باسل واحمد أسسوا مشروعهم الخاص فيهم وسموه CRS اختصاراً لـ
Creative Restaurant Service.
لما طلبنا منهم يحكولنا اكتر ليش فكروا بهذا المشروع وشو فكرته، حكولنا : “من الطبيعي انه يصير كتير من التحديات لما الواحد يقرر يفتح مكان فيه خدمة تقديم الاكل، بس احنا بنآمن انه أول وأهم تحدّي هو التكلفة العالية اللي بعتقد صاحب المشروع انه لازم يدفعها وهي بالحقيقة مش لازمة. فكرتنا انه نمكّن صاحب المطعم أو الكافيه من تقليل عدد الموظفين عنده و بنفس الوقت يضل محافظ على تقديم خدمة عالية لزبائنه. بهاي الطريقة بقدر صاحب المكان يوفر على حاله بعض التكاليف، بس عشان هذا الحكي يتحقق، فهو بحاجة لوجود خدمة زي CRS”.
لما سألنا باسل واحمد اكتر عن تفاصيل المشروع حكولنا: “CRS هو خدمة يتم توفيرها عن طريق تطبيق الهاتف او موقع الكتروني اللي من خلاله بساعد صاحب المكان انه يدير مشروعه بطريقة احسن و بتكلفة اقل! كيف؟ الفكرة انه الزبون لما ييجي عالمكان وبده يطلب اكل، ما في داعي انه ينتظر لحدا ييجي يخدمه، او يقدمله مساعدة، او حتى انه يساعده بالدفع. CRS بساعد الزبون بإنه يطلب ويدفع لحاله عن طريق التطبيق والموقع الخاص فينا. كل اللي عليه انه يصوّر الكود الموجود على الطاولة اللي هو جالس عليها ليشوف قائمة الطعام والخدمات المقدّمة ويعمل طلبيته.”
اما بالنسبة لرضاء الزبائن و اذا هذا الاشي ممكن يكون مريح او لا: “الزبون مش مجبر انه يحمّل التطبيق، بيقدر يستخدم الموقع الالكتروني ليحصل على نفس الخدمات. بالإضافة الى ذلك، الزبون رح يتم تسجيل معلوماته على نظامنا وبالتالي في كل مرة الزبون بيستخدم الزبون خدماتنا رح يتم عرض افضل الاطباق بالنسبة إله حسب طلباته السابقة. واخيراً والأهم، الزبون دائماً رح يتم سؤاله عن اذا عنده حساسية من اكل معين، او أي مشاكل صحية، او نظام غذائي معيّن حتى يتم عرض الاطباق المناسبة اله. هذا المشروع اكيد واجه بعض المصاعب اثناء تحقيقه، منها هو التفكير في حل للمشاكل الموجودة في سوق الطعام اللي اخدت وقت وجهد اكتر من إنشاء المشروع نفسه”.
أحمد وباسل حكولنا عن مشروعهم والخدمة اللي بقدموها، وأكيد إنتو حابين نتابع اكتر تطورهم وتعرفوا بأي مطاعم وأماكن تقديش أكل همه رح يكونوا موجودين! عشان هيك، زوروا موقعهم: www.orderplus.co وتابعوا آخر تطوراتهم عنهم وتعرفوا كيف التكنولوجيا رح يتم استخدامها بالمطاعم والكافيهات عندنا بفلسطين.
RESTAURANT! EATING PLACE! BUFFET! FOOD!
It is certain that most of us feel happy, delightful and cheerful when hearing these words. Usually, a restaurant or a coffee shop is what first comes to mind when thinking of a place to meet a friend or going out with family. However, if people really enjoy food, why do only 4 out of 10 food places survive their first year of operation, and only 1 out of 9 food places remains open during their first 3 years?
Well, to answer this question, let’s first introduce you to Basel, a lawyer who decided to do a career shift and work as a software developer, and Ahmad, an experienced graphic designer and UI/UX professional; both who are the founders of the startup Creative Restaurant Service (CRS).
When asked how did the idea of CRS come to life, Basel & Ahmad said: “Several challenges occur when managing a place with a food service, we believe that the high starting and operative costs of a new restaurant are what new-restaurant-owners think they have to pay. We, at CRS, believe that a restaurant owner can cut the number of employees and still be able to provide great service for their customers; and this is what CRS strives to achieve”.
“CRS is a website & mobile application that provides a service by helping business owners in the restaurant industry with managing their business in a better and more efficient way and much less cost. The moment the customer sits on a table, they will not wait for someone to bring them a menu anymore nor ask for a waiter or waitress to order the food or ask for the bill. More interestingly, this will be done by scanning a barcode located on every table at a restaurant by using customers’ mobile devices. Later on, the menu will be displayed and the customer is able to order what they like.”
Moreover, when questioned about how this will affect customer satisfaction, they told us: “the client is not forced to download our mobile app! They can still use our website and still get the same quality of service. In addition, users will have their own order history registered on the system; this will help in remembering the users’ favourite dishes and what other new dishes they might like, depending on historical data that we’ve collected. Not only that, but also the client will be asked about any food allergies, health problems, or any specific diets that they’re following.”
Nevertheless, like any other startup, challenges and obstacles are waiting every founder; and in Basel and Ahmad’s case, the main problem they faced was finding a good solution to this problem: “It took us much more time thinking and coming up with solutions to the problem than developing our products themselves.”
Basel and Ahmad told us about their start-up, and our team at Station J is more excited to track their progress. So, if you’re also curious to see where this journey brings them, check out their website to track their progress and learn more about the services that CRS provides! CRS website: www.orderplus.co